الاثنين، 9 مايو 2016
حبيبتي،،،// بقلم الشاعر // Mounir Abdallah
- حبيبتي،،،،،،،
- عندما أحببتك.
- تجرّدت من عالمي و دخلت عالمك.
- لكي أغوص في حنان قلبك.
- و أهمس لك من حرف عشقي.
- و أصف لك مشاعر لا تقدّر بآلاف الكلمات.
- أتعرفين لماذا حبيبتي؟
- لأنّ حبّك أكبر من كلّ الكلمات التّي نسجها قيس لليلى.
- و لا روميو لجوليت و لا عنتر لعبلة.
- إنّها كلماتي أنا.
- كلمات إنسان أحبّك و عشقك إلي أبعد مدى.
- إنسان كتب عشقه على جدران قلبك.
- إنسان يهمس همسات الحبّ من أجلك أنت.
- م _ ع
عارف انى كنت قاسي // بقلم الشاعر // بلبل عثمان
- عارف انى كنت قاسي
- وعمري ما حنيت
- عشت عمرى كله ناسي
- ولا مرة قلت ياريت
- ناسي نفسي ماشي عكسي
- كل حاجة عملتها صح ماشى
- ولا عمرى مرة حسبتها
- حتي الغلط ولا كان فى راسي
- شاب طايش
- المهم انة عايش
- امى تعبانة فى بيتها
- وعمرى ما حسيت عشيتها
- غير انام غير اقوم
- يالا يا مة عايز اكل
- يلا يا مة اكوى الهدوم
- وهى حاضر
- بس يابني ووحدة وحدة
- تعبت مش قادرة اقوم
- كانت الام تربى
- كانت الام تخبي
- كل غلطي عن ابوية كل يوم
- امي
- عمرى ما حسيت بتعبك
- ولا مرة يامة سألت عنك
- ولا قلت مرة اية اللى تعبك
- وانتي شايلة كل همي
- كنت لو كحيت تسمي
- لوحسيتى بية حاجة
- تسهري مايجيكي نوم
- تدعى رب اشفى ابنى
- ودمعها ما تقدر تخبي
- كانت تشيل كل الهموم
- هم ابوية ..هم اخوية
- هم دارها يا مرارها
- امى شيالة الحمول
- وانا ليها كنت طاغي
- عمرى ما خفيت حمولها
- كنت ماشي ورا دماغي
- وجاكي الالم يامة فى يوم
- ااااه يا عذابى لما عيوني
- شافت عيونك لما لاموني
- حسيت بذنب بكي عيوني
- ومن ساعتها شلت الهموم
- حسيت بغربة حسيت بقربة
- والدمع ينزف من العيون
- تعبتى يامة
- يا احن ضمة
- ياااااا رب ترحم
- يا رب سلم
- يا رب سيبها وحيات حبيبك الرسول
- لما اوفى يوم من تعبها
- سامحيني يامة
- ابنك خلاص عرف الاصول
- بس عرفها بعد ما فات الاوان
- بعد ما ضاع الهني
- بعد ما جف الحنان
- ياخسارة يامة على الامان
- ضاع من حياتي بعدك يا نبع الحنان
- سامحيني يا مة على عملتة
- فيكي زمان ربي يسامحني
- الشاعر/بلبل عثمان
أغنية ... كدبة // بقلم الشاعر // .كريم الشاعر
- أغنية ... كدبة
- مضمون الأغنية عن قصة حب في الواقع انها قويه بين الطرفين ويكتشف الحبيب بالصدفة خيانة حبيبته والاستهانة بحبها له وغير ماكان يتوقع تماما ويقدم لها دليل الخيانة وترفض تماما الافصاح لاي شيء وتكابر وتستنكر ويجلس الحبيب مصدوما بالخيانة والكذب
- ###################
- عشت معاكي اجمل حب ودقة بدقة بقلب لقلب..... كنا ارق اتنين احباب ... قصة حب سطرها كتاب...
- عشنا اللهفة ويا الشوق ... عشنا الحلم ..
- رسمنا البيت حتي كمان اللون علي الحيط..
- بكيت ياحبيبتي لما بتبكي ..
- اقولك قولي ياعمري واحكي...
- لما بتفرحي كنت بغني ...
- يلا ياقلبي عيشي واتهني ...
- كنت أبوكي وأخوكي وصاحبك ...
- كنتي حياتي وانا امالك ....
- ايوه كمان كنت أمانك.. حتي الضحكة بتاعتي منك.....
- ايوه زمانك وانتي زماني.. من غيرك يتوه عنواني...
- لمسة ايدك عطرك كلك وردك ضلك فلك
- كنت بشوفك في قمري حبيبتي...
- عيوني مشافت غيرك انتي.......
- الدنيا تضلم لو غبتي...ياشمسي يامدينتي
- كل الحب ايل انا حبيته وفي قلبي كلام كمان خبيته.....
- دوستي عليه وغدرتي وخونتي...
- خسرتي كتير قلب كبير ... مش هديكي لحظة خلاص من التفكير..
- من التفكير...
- عمري مااسيب لك قلبي اسير ..انسي خلاص كدبة وعشتها ياريتني مكملتها ... ياريتني
- كتبتي نهايتك عذبتيني ودوقتيني مرار ايام
- كدبة ...كدبة ..
- اتعلمت خلاص واتعلم ...
- عيشي حياتك وانا هتألم...
- كدبة .... يازماني مهما تقولي ولا تعيدي
- ده وعدي ويا وعيدي...
- لو سالني قلبي عليكي...
- هقوله كدبة ... ومافيه مكان ليكي
- كدبة...
- بقلبي... وقلمي..كريم الشاعر
همسه عتاب // بقلم الشاعر // ·٠•●♥ احمد ابراهيم ♥●•٠·
- همسه عتاب
- *********
- ، .......
- ، .......
- ، .......
- فأعيدى قراءه كل حرف نزفته فى ثوره أسد جريح ...
- لربما تدركى حينها ما الذى دفعه لكل هذا الغضب !!!
- هل هو كره أم .... حب بقدر كل صفعه قلم ..
- شك أم أستغاثه تاكيد لكل ما بينا قد حدث ؟؟
- هل هو وداع أم حفر لاظافر فى أرض الأمل ؟؟
- هل هو أنت .. وأنت .. أنت ... أم هو أنا !!
- ذاك المعذب بين أسفل أرض وسابع سما ؟
- ماهو فى رأيك مما سبق ؟؟
- أنتظر أجابتك ....
- ولو كانت بقدر هذا الجرح ..
- وذاك الغضب /
- وانتظر قرار ....
- لا أحملك مسئوليته كامله !!
- ولكن ..
- أمامى وبقدر أبتعادى ...
- أصبحت أنت .. وأنت فقط من يملكه ...
- هل سنمضى قدما لابعد مدى .....
- أم سنكتفى بما قد مضى ؟؟؟
- ربما أرهقتنى أشياء كثيره الفتره الماضيه ...
- أرهقتنى لحد يفوق ذاك الوجع .... وهذا الألم
- ولكن .... لم أنهار أو أفقد الأمل
- بسبب أنك ...
- ( أيمان و ... مصير )
- ايمان و .... مصير
- الأول ... لن أكفر به
- والثانى ..
- لا أملك بشأنه .....
- أختيار /
- ولازلت أصلى فى هذا المحراب ...
- لشهيده العشق الألهى
- وبقدر هذا الحب ....
- يكون ...
- العتب 😕
- ˙·٠•●
- ♥
- احمد ابراهيم
- ♥
●•٠·
رنه خلخال // بقلم الشاعر // عبدالمنعم عدلي
- رنه خلخال
- رن الخلخال ودق القلب من الزلزال
- عاشق اْنا من دنيا الخيال
- اْمراْة لها وهج وجمال
- اْنوثتها ليست بمحال
- ولاكن قلبي لها مال
- كل يوم ينتظر رنه خلخال
- تهتز الاْرض بخطوة الجمال
- من الصباح الي المساء
- قلب واْعتاد علي الزلزال
- واليوم وقد اْنفجر البركان
- من بين الضلوع مهابه الجمال
- اْعشق الحب واْحيا بالطرياق
- من رنه خلخال في الخيال
- بقلمى عبدالمنعم عدلي
إنتهى الدرس ياغافل // بقلم الشاعر // طارق السيد
- إنتهى الدرس ياغافل
- ياعنب الشام يايلح اليمن
- يامحروم يانا من الإتنين
- مافيش فى حياتي غير الأحزان
- وعذاب وآهات ودموع العين
- بحر وموجو بيضرب فيا
- موجة ورا موجة والموجة عفية
- وسما مليانة صقور ونسور
- وانا طير مجروح وجناحي مكسور
- مش عارف ليه أنا عيشتي ف غم
- وليه الهم ما راضى يتلم
- دنيا وطاحنة ياناس فى عضامي
- ماشوفت بصيص من نور قدامي
- نمت ودمع الذل فى عيني
- أتمنى فى حلمى السعد يجيني
- طيف صحاني وقاللي ياغافل
- صلي الفرض وصلي نوافل
- يالمكفول أذكر فى الكافل
- تلقى الخير جايلك فى قوافل
- دا اللي لسانه مايذكر ربه
- عيشة الضنك بسيفها تحاربه
- قمت يسرعه أتوضى واصلي
- وأدعى لربي يعيني تملي
- لساني وقلبي يعيشوا بذكره
- أصد فى شر شيطاني ومكره
- ياللي فهمت الدرس إفتكره
- وياللي ماتفهم درسي تذاكره
- بقلم طارق السيد
ولما كتبت عن لونك // بقلم الشاعر // بهاء اللبودى
- ولما كتبت عن لونك
- و نور البدر حوالينك
- وطعم كريزه بشفايفك
- بِتُسكر ... بعدها بثانية
- رسمتك حِنه على كفى
- ناديتك. حُب بيكفى
- لقيت الروح بتسألنى
- اضمك ضمة و بقوة
- عافرت كتير
- انا بَحِبك
- حاولت سنين
- اكون جنبك
- ليلاتى انا
- قلبى يندهلك
- بلهفة جايه من جواه
- ويتمايل يروح عندك
- ويتحايل يبوس خدك
- ويتغنى ب دلال قدك
- لامتى الصبر ؟ بس معاه
- 😉
- ***
- بهاء اللبودى
أأفديكي // بقلم الشاعر// محمد دويدار
- #أفديكي
- *************************
- أنا عَشقكْ
- و بـتمنى أكون جانبك
- فــ احضانك
- أحكي معاكي تحكي لي
- فأتملى فـ تفاصيلِك
- تحكي عن سنين صبرك
- فـ اتوه فـعيونك الحلوة
- واغني ليك
- يـا أجمل ما فـ الوجود وردة
- ترسم بسمة فـ عيوننا
- ومهما سافرت وأتغرب
- لـ بجي اليوم وأنادي ليك
- ما فيش غيرك
- سيناء يا فيروز
- كُرمتي فـ القران
- للأنبياء ضمه
- و حبايب الرحمن
- يا حُضننا الدافي
- عشقين تراب أرضك
- يـضمه لـ ولادك
- حالفين نصون عِرضك
- قالوا علينا مش منك
- ولا لينا مكان فيكي
- وكالعادة كلام جُبنا
- دا لو فكر فـ يوم مخلوق
- يعاديكي
- ويتمادى فـ عصيانك
- لـ بايع روحي وافديكي
- فـ نولت شهادة فـ أحضانك
- مانيش غالي عن اخواتي
- اللي بتصبر بغيبتهم
- أكيد بيكي
- وبرغم إن الدموع سالت
- وبتْذكر سنين أوجاع
- بدم سال على أرضك
- وفرقة بالسنين دامت
- لكن القلب كان فرحان
- ومتبسم
- على الوردة اللي كات دبلانة
- ومحتله من الأشواك
- ولما أرتوت وبدم حامي
- اتبسمت
- فرسمت فـ الوجود بكرة
- هدّمت ضعف و سُكات
- قبل ما تطلبي ولادك
- ولا صوت الآنيّن يعلى
- يقوموا فـ ثانية عُشاقك
- يبنوا حصون أراضيكِ
- و لو وصلت لحد الموت
- بالدم يا سينا نفديكي
- #م_دويدار
أتون العاشقين === بقلم الشاعر === حسن الجبالى
- أتون العاشقين
- ألقيت بقلبى فى آتون العاشقين
- فأحرقنى لهيب الإشتياق
- وأغرقت روحى فى معين الحب
- فآرقنى الإنتظار
- ونثرت أزهار محبتى لحبيبتى
- ومشيت حافيا على الأشواك
- فتساقطت حبات دمعي شوقا
- لتدفئ بردها وتدثرها باللقاء
- فما نالنى منها إلأ لوعة المشتاق
- وناديتها فى نومى وفى صحوى
- لكنها لم تلبى النداء
- وتاقت نفسى وتسارعت نبضات قلبى
- بكل الرجاء
- وملئت كأسا من رحيقها
- وحرمتنى من الإرتواى
- فلما
- بعدما آذقتينى حنان الأحبة والإشتهاء
- تضنى على قلب عاشق بقليل
- من شهد الرضاب ؟
- فلم ولن تكونى لغيرى
- فأنتى عشقى
- وأنتى كل ما تتوق لها نفسى
- وأنتى نبع أرتشف منه كؤوؤس حبى
- وسحابات العشق ونشوة العشاق
- ...." إبن الجبـــــــــــالى "....
= أين أنت يا غائبي === بقلم الشاعر=== فضل عبد الرحمن
- ===== أين أنت يا غائبي ====
- هل تحلو لك الحياة في بُعدك عني
- وانا الأن كالمجنون أحدث بك طني
- يا حبيبي كم اُحبك فأنت في فكري
- ولا يشفي جراحي الا قُربك بجانبي
- انا الذي يهواك بقلبي وليس غيري
- فقل لي بالله عليك من أحبك مثلي
- أيناك الان حبيبي ومن عنك يخبرني
- اتذكرك يا حبيبي واهجر مضجعي
- وعذاب السهاد والسهر قد نال مني
- والحزن ابكى عيوني وادمى لييقلبي
- هل أخذتك أحضان الليالي ولم تكن لي
- أترتشف كؤوس الهنا ولهمي تتركني
- اعلم يا حبيبي لم تنساك ابدا قط عيني
- يا ساكن الفكر اخبرني واشفي لوعتي
- قربك حبيبي هوه سر سعادتي وفرحتي
- من في هواك يناجي النجوم الان مثلي
- يامن وصفتك بوصف القمر وانت معي
- أيرضيك دمعي وهو كالسيل على خدي
- فترفق بقلبي وتعالى لي حبيبي وحدثني
- وأشفي براحتيك جراح الهوا فقد اصبني
- واصح جسدي نحيل من كثرة أحزاني
- فبالله عليك حبيبي لا تنسى أن تداويني
- بقلمي / الشاعر فضل عبد الرحمن
(( أنا في انتظارك )) بقلم الشاعر // ماهر البساطي
- (( أنا في انتظارك ))
- أنا في انتظارك
- قلبي عشانك
- مالي مكانك
- إنت....
- لايوم هامٍل
- ولا حُبك يقل
- وده إن دل
- يُدل علي حُبك
- إنت....
- ولو مهما تغيب
- قلبك قريب
- حُبك عاطيني القوه..
- وإن كنت بعيد
- حُبك ب يزيد
- ساكن القلب جوه..
- وانا متأكده
- متمرده
- ع البعد ده..
- والصبر دوي
- لقلبي انا
- والعالم ده..
- ** بقولهالوو **
- هايجيني
- اكيد
- يراضيني..
- قلبي
- عمري
- وعيني
- وكل ايامي الصعبه
- اللي عاشها قلبي في لوعه
- هايكون طبيبها ودواها
- ومسيرها تضحك
- مسيرها تفرح
- عيوني الحزينه بهواها..
- (( أنا في انتظارك ))
- بقلمي.........
- .. ماهر البساطي ..
اليك رسالتي // بقلم الأديب // د. رسمي خير
- اليك رسالتي
- .......................
- يا بدر في السماء انت الجمال
- ليس له في الكون مثال
- غرقت فيه العيون
- والعقل أصابه الجنون
- والقلب سكن ..
- .والروح أصبحت بك تهيم
- لا تطيب لي حياة
- وأمام ناظري
- هذا الجمال المفتون
- نعم .....أحبك
- فربيع عمري
- أنت عطره والورود
- حبي لك تجاوز كل الحدود
- أنت ليلي وسهري
- وحقبقتي وحلمي
- ستبقى روحك في جسدي
- فأنت قدري ولك الفؤاد
- ====================الأديب د. رسمي خير
أ كلما تذكرت همسك . / بقلم شاعر // شاعر الذات
- أ كلما تذكرت همسك ...
- غلبني الحنين !!
- و اشتقت لهدهدات الأنفاس ...
- في كل حين !!
- و عادت بي الذكرى المؤرخة ...
- تؤرقني ..
- تعذبني ..
- تذكرني ..
- بذاك العمر الذي كان بيننا ...
- و إنقضى بعيدا عن عينيك !!
- و في كل ليلة هممت الرجوع ...
- شددت إليك إزار الرحيل بخضوع !!
- و سريت في كل دجى خلف ..
- هديل الحمام ...
- و حشرجات النخيل !!
- و لمعة النجم الضئيل ...
- و القمر المهلهل ...
- خلف السحاب !!
- و بحيح خرفشات النجيل ...
- وسط الضباب !!
- و هزات أوراق الزيزفون . .
- والمتساقط من حبات الليمون !!
- لعلني أجدك وسط المروج ...
- تستلقين على زهرات...
- البنفسج المائلة !!
- و تختبئين بين أعقاد ...
- الياسمين الحالمة !!
- فأفيق من غيبوبة البعد ...
- و حلم ما خلا من الوعد ...
- و لا إختلف بيننا فيه العهد !!
- #شاعر_الذات
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)




